תוכן עניינים

ויתור על אזרחות אמריקאית? תחשבו שוב והנה ההסבר

חוק ההגירה והלאום האמריקאי מאפשר לכל אזרח אמריקאי, לפי סעיף 349(א)(5), לוותר את אזרחותו. בין אם בוויתור מרצון ובין אם על ידי חתימה על שבועת ויתור. ההליך מתקיים מול קונסולייר אמריקאי או קצין דיפלומטי אמריקאי, מחוץ לשטחי ארצות הברית.

אולם בעוד שכ-99.9% מהאזרחים האמריקאים לא יוותרו על אזרחותם, ישנם בהחלט סקרים שמעידים על כך שכ-20% מהאזרחים האמריקאים שחיים מחוץ לארה"ב העידו ששקלו זאת. על פי רוב בשל חוסר שביעות רצון מחבויות המס שמוטלות על אזרחים אמריקאים גם כשהם גרים מחוץ למדינה.

לפני שנסביר בקצרה על השיקולים ואופן הביצוע בפועל של ויתור על אזרחות אמריקאית, נדגיש שהטקסט שלפניכם לא נועד להיות ייעוץ מקצועי פרטני. במיוחד בנושא כמו ויתור אזרחות אמריקאית שהוא החלטה דרמטית ובלתי הפיכה.

שיקולי מס?

אין ספק שיש משמעותיות כלכליות להחזקת דרכון אמריקאי גם אם אתם לא מתגוררים בארצות הברית והנה מספר דוגמאות:

  • חבות מס על עצמאים – עצמאים ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית מחויבים בתשלום מס ביטוח לאומי אמריקאי (Self-Employment Tax) בגובה של כ-15.3% מהכנסתם נטו גם לאחר ששילמו מיסים בישראל. למשל, אם הכנסתו של עוסק מורשה בשנה מסוימת עמדה על 350,000 שקלים, ולאחר ניכוי הוצאות ותשלום מסים נותרו בידיו 200,000 שקלים, הוא יהיה חייב לשלם כ-15.5% מתוכם כמס לארצות הברית. מדובר בסכומים שיכולים בקלות לטפס לכדי אלפי דולרים בשנה גם בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים. הסיבה לכך היא העדר אמנת מס בין ארה"ב לישראל בנושא זה.
  • השכרת נכס בישראל – רווחים משכר דירה בישראל נהנים מפטור ממס עד כ-60,000 שקלים בשנה. בארצות הברית, לעומת זאת, זוהי נחשבת הכנסה פאסיבית שחלה עליה חבות מס מן השקל הראשון (כלומר, הדולר הראשון).
  • מכירת דירה בישראל – מכירת דירה בישראל חייבת במס בארץ בגין הרווח שנוצר מהפער שבין הקנייה למכירה (ככל שזו לא דירת מגורים יחידה). ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית עלולים להימצא חייבים במס גם בארה"ב בגין מכירת הנכס. יודגש שאזרחים אמריקאים נהנים בעניין הנ"ל מפטור די משמעותי של עד 250,000 דולרים ליחיד ועד 500,000 דולרים לזוג, על הרווח שהפיקה העסקה.
  • "אובמה קייר" – תוכנית ביטוח סוציאלית שהושקה בימי נשיאותו של אובמה, אשר קובעת חבות של כ-3.8% על הכנסה פאסיבית קבועה (ריבית, דיבידינדים, רווח הון, שכר דירה וכו').
  • עלות דיווח החובה בכל שנה – כל אזרח אמריקאי, גם כשאין לו הכנסה שמקורה בארצות הברית, חייב בדיווח פעם בשנה לרשויות המס בארה"ב על הכנסותיו בכל העולם. לעתים קרובות הדבר כרוך בעלות לא מבוטלת (דוגמה "קלאסית" היא בדיווח של בעלי שליטה בחברות).
  • השקעות פאסיביות בשוק ההון – כל השקעה פאסיבית בשוק ההון יכולה להיות מחויבת במס אמריקאי שיכול גם להגיע לסכומים משמעותיים של כ-30% ואפילו עד 60%. זו, למשל, הסיבה, שלא מומלץ לישראלים אזרחי ארה"ב להשקיע במכשירים פאסיביים כמו קרנות נאמנות, קופות גמל להשקעה וכדומה.

האם זו כל התמונה? כמובן שלא. אזרחות אמריקאית מגלמת בחובה הטבות וזכויות רבות. כולל כמה זכויות פיננסיות ישירות. לדוגמה, מי ששילם Social Security Tax במשך 40 רבעונים לפחות (10 שנים) זכאי לקצבה עד לשאירת ימיו לאחר גיל הפנסיה (62), ובן/בת הזוג לקצבה בגובה מחצית מהסכום. כך גם כל ילד עם אזרחות אמריקאית זכאי לכ-1,400 דולרים בשנה עד גיל 17 ולכ-1,000 דולרים בכל שנת לימודים לתואר ראשון. זאת כמובן לצד הזכויות הנוספות כמו הזכות לגור ולעבוד בארה"ב או היתרונות שבאזרחות זו בביצוע השקעות נדל"ן, פתיחת עסקים וכדומה.

ההחלטה על וויתור על אזרחות אמריקאית צריכה אפוא להתקבל בשום שכל ורצוי שבכפוף לקבלת ייעוץ פרטני. חשוב מאד שכל המידע יהיה ברור ונהיר לאזרח האמריקאי לפני שהוא נוקט בצעדים דרסטיים. יצוין גם שוויתור על אזרחות אמריקאית הוא תהליך ארוך שכוך בעמלות, ניירת, בירוקרטיה, ראיונות והשלכות מיסוי. זהו הליך אישי, פרטני, שלא ניתן לעשות בעבור אחר. ילדיו של האזרח האמריקאי לשעבר לא יאבדו את אזרחותם אלא אם יפעלו לטובת הנושא בעצמם.

ויתור על אזרחות אמריקאית, המסמכים העיקריים

ויתור על אזרחות אמריקאית מתחיל עם קביעת פגישה בקונסוליה או בשגרירות האמריקאית. ניתן גם לבקש הסבר על משמעויות הוויתור מהנציג הדיפולמטי (אפילו בשיחת טלפון מקדימה). במקביל יש להכין מסמכים נדרשים, ובכללם:

  • הוכחת אזרחות אמריקאית על ידי תעודת לידה או דרכון.
  • במידה שהאזרח לא נולד בארה"ב, יש לצרף תעודת לידה מהמדינה הזרה.
  • תעודת אזרחות אמריקאית ככל שהאזרח התאזרח בארה"ב.
  • צילומי עמודים ראשיים מכל אחד מהדרכונים (האמריקאים והזרים).
  • טופס בקשה להנפקת SSN (Social Security Number) במידת הצורך.
  • תשלום אגרת ויתור.

האזרח המבקש לוותר את אזרחותו יידרש לענות על שאלון וויתור בקונסוליה/בשגרירות ולהצהיר בפני הנציג הקונסולרי בחתימה בשבועה על מסמך הבנות שהוא מבין את ההשלכות שמאחורי הוויתור. מחלקת החוץ האמריקאית תקבל את כלל המידע ובאישורה תנפיק "תעודת אובדן נתינות" למבקש.

מיסוי לאחר ויתור על אזרחות אמריקאית

כל אדם שמעוניין לוותר על אזרחותו האמריקאית צריך להגיש דיווחי מס שנתיים לגבי חמש השנים האחרונות, וזאת גם אם לא הגיש דוחות כאמור עד כה. מדובר בחובה שנוגעת גם לגבי חשבונות פיננסים זרים לפי חובת דיווח ה-FATCA.

ויתור על אזרחות לענייני מס דרכון

חבויות מס שיימצאו לאחר הגשת הדו"חות הנ"ל לא יתבטלו עם הוויתור על האזרחות והמבקש נדרש לעמוד בכל החבויות שחלות עליו. אי עמידה עלולה לגרור סנקציות כגון קנסות כבדים ואף פתיחה בהליכים פליליים.

בנוסף ומלבד חבויות המס הקיימות, הוויתור על האזרחות כולל תשלום מס יציאה (Expatriation Tax) וגם למעלה מ-2300 דולרים רק לעצם הגשת הבקשה. עם ההגשה של הבקשה לוויתור על האזרחות המבקש נדרש גם למלא טופס דיווח על כלל הכנסותיו ונכסיו – טופס 8854, Initial and Annual Expatriation Statement. מס היציאה תלוי בעמידה של המבקש באחד לפחות מהקריטריונים שלהלן:

  • הכנסה שנתית בשנת המס בעת הבקשה הייתה מעל ל-171,000 דולרים.
  • שוויים הנקי של נכסי המבקש גבוה מ-2 מיליון דולרים.
  • המבקש לא הגיש לרשויות המס בארה"ב דיווח מס שנתיים ב-5 השנים שקדמו להגשת בקשתו.

מס היציאה מבטא מעין "מכירה רעיונית" של הנכסים של המבקש ותשלום מס רווח הון על הרווחים הנקיים ממכירתם. ישנן נסיבות אישיות שעשויות לסייע בפטור ממס זה, חלקו או כולו.

תוכן עניינים

צרו איתנו קשר

מלאו את הפרטים שלכם, ואנו ניצור אתכם קשר במהירות

מאמרים נוספים

בשנת 1996 נחתמה אמנת המס בין ישראל לארה"ב ונכנסה לתוקפה בשנת 1998. מהי אמנת המס ומה מטרתה? אמנת מס מגדירה את יחסי המס בין המדינות שהן צד לאמנה ובין התושבים במדינות אלו למדינה שבה הם פועלים.
פתיחת חברה מחוץ לישראל יכולה להיות הליך מורכב הטומן בתוכו בירוקרטיה רבה, בפרט פתיחת חברה בארצות הברית. בעזרת תכנון נכון, ידע וכלים מותאמים ניתן לעשות זאת בקלות יחסית תוך נקיטת צעד משמעותי לקידום העסק בשוק הבינלאומי.
לפני שנסביר בקצרה על השיקולים ואופן הביצוע בפועל של וויתור על אזרחות אמריקאית, נדגיש שהטקסט שלפניכם לא נועד להיות ייעוץ מקצועי פרטני. במיוחד בנושא כמו וויתור אזרחות אמריקאית שהוא החלטה דרמטית ובלתי הפיכה.